Lyssna på sidans text med ReadSpeaker

Sötningsmedel

Åsikterna om nyttan med sötningsmedel går isär. Under alla omständigheter bör sötningsmedel användas i lagom doser.

Många begränsar sig till att köpa läsk och saft med sötningsmedel eller att ha det i kaffet.  

Baka med mindre socker

Liten flicka o mamma bakar

Foto: iStockphoto

Dietister rekommenderar inte längre bakning med sötningsmedel. Vetemjölet höjer blodsockret mer än sockret i sig. Istället är rådet att halvera sockermängden och att försöka ersätta delar av vetemjölet med något annat, se nedan. Och så att äta mindre förstås!

Färdigköpta bakverk med beteckningen "sockerfria" eller "diabetesvänliga" är sällan ett vettigt alternativ. De smakar sämre, sockret har ersatts av dåligt fett och sötningsmedlet kan påverka blodsockret i alla fall.

Några bakknep

  • ersätt delar av vetemjölet med något fiberrikare, t ex  PO-fiber, Fibrex eller havrekli, det innehåller lösliga fibrer som hämmar blodsockerhöjning
  • ersätt del av vätskan med kesella (ger saftigare bröd)
  • halvera sockermängden
  • använd havrekli och havregryn i till exempel pajdeg, våfflor och pannkakor
  • fyll med frukt eller bär
  • använd nötter, mandel, linfrön eller kokos
  • baka på havregryn, t ex chokladbollar
  • ät mindre men godare 

Vid jäsning äts en del av sockret upp av jästbakterierna. På ett färdigköpt lätt sötat matbröd sker detta om sockret står efter jäst i ingredienslistan. 
I kakor med kemiska jäsmedel som bikarbonat, hjorthornsalt och bakpulver jäser inget socker bort.

Påverkar blodsockret

Även en del sötningsmedel kan påverka blodsockret, direkt eller indirekt. Sötningsmedel kan också ge ökat sötsug.

  • Mycket påverkan: vanligt socker, druvsocker, mjölksocker
  • Viss påverkan: maltitol, mannitol, sorbitol, xylitol, fruktsocker
  • Ingen påverkan: aspartam, acesulfam K, cyklamat, sackarin, sukralos, stevia

Sockeralkoholerna, de sötningsmedel som slutar på -ol, kan ge ont i magen och har laxerande effekt.

I de flesta sockerfria tuggummin ger sockeralkoholerna oftast ingen märkbar effekt på blodsockret.

En del sötningsmedel tål inte upphettning och ger, om så sker, en obehaglig bismak. 

Vill du veta mer om hur man använder sötningsmedel så vänd dig till respektive tillverkare.

Omdiskuterade sötningsmedel

Många av de syntetiska sötningsmedlen, som acesulfam, aspartam, cyklamat, sackarin och sukralos, har varit mycket omdiskuterade under årens lopp. 

Aspartam, E 951, har av och till misstänkts vara cancerframkallade. Den officiella hållningen i Sverige och Europa just nu är att aspartam inte ökar risken för cancer. Det är baserat på en stor utvärdering från år 2005, se Livsmedelsverkets hemsida.

Aspartam är godkänt som sötningsmedel i glass, fruktyoghurt, saft, sylt, marmelad, gelé, läskedrycker, konfektyr, kosttillskott, naturmedel, desserter, med mera. Dessutom får det användas i bordsötningsmedel. Det klarar inte att hettas upp.

Sukralos är ett ganska nytt sötningsmedel i Sverige, det godkändes 2005. Det är 600 gånger sötare än socker och klarar höga temperaturer. Användandet av sukralos har kritiserats eftersom det är en naturfrämmande organisk klorförening som inte bryts ned i kroppen utan går rakt ut i naturen. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida.

Stevia är ett naturligt sötningsmedel från en sydamerikansk ört. 2011 godkände EU steviolglukosider, ett sötningsmedel gjort av Stevia. Det tål upphettning, innehåller inga kalorier och höjer inte blodsockret och är 300 gånger sötare än socker. I Japan har Stevia använts som sötningsmedel sedan 70-talet men i Europa och USA har det fram tills nyligen påståtts vara cancerframkallande, ett rykte som påståtts komma från sockerindustrin. Ren Stevia är fortfarande inte godkänt att sälja som livsmedel inom EU. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida.

Fruktos, detsamma som fruktsocker, tas upp av kroppen utan insulin, vilket ju inte gäller för glukos. Forskning under senare år har visat att fruktos som sötningsmedel inte alls är så harmlöst som man trott. Det påverkar inte blodsockret nämnvärt men omvandlas snabbare och lättare till fett än vanligt socker och påverkar också blodfetterna negativt. Det ger sötsug. Läs Professor Brismars varning.

Avsnittet om fruktos publicerat december 2010, Stevia 2011
Övrigt uppdaterat 2 april 2009

Läs mer om diabetes

I menyerna till vänster finns det mycket mer information om diabetes och diabetesrelaterade ämnen. Alla texter är faktagranskade av experter.

Använd SÖK - Då får du upp alla texter på hemsidan och artiklar i tidningen Leva med diabetes där ordet finns med.
Inga svar  - kontrollera stavning.
För många svar - begränsa din sökning
t ex genom fler sökord.


Annons



Annons


Läs mer på annat håll

Under Länkar i toppmenyn hittar du till andra bra hemsidor om diabetes.

För sidor om diabetes på andra språk gå in på Google, avancerad sökning, skriv "diabetes" på det språk du vill ha och välj språk i fönstret "Visa endast sidor på". Med fler sökord är chansen större att få exakt träff på det man vill veta.


Annons


Kunskap är bästa verktyget

SSDF arrangerar många aktiviteter där du kan lära dig mer och få verktyg att må bra med din diabetes eller bara träffa andra i samma situation.

Håll utkik i kalendariet!


Annons


Annons

Produced by Happiness © Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.