Lyssna på sidans text med ReadSpeaker

Två rundnätta lerfigurer med svepande kjolar

Skulptur: Kerstin Ånhammar

Minska i vikt

Övervikt är vanligt i dag, i synnerhet vid typ 2-diabetes. En person som är disponerad att få typ 2-diabetes är i allmänhet också disponerad för övervikt/fetma.

Många känner enorm skuld för sin övervikt. Skuld över att ha "ätit sig till" sin typ 2-diabetes. Men det är lönlöst att låta det stanna vid det. Genom förändringar i sitt sätt att leva kan man faktiskt uppnå så goda och tydliga resultat att det känns värt att steg för steg fortsätta förändringen. Genom att sätta upp kort- och långsiktiga mål ökar man sina chanser att lyckas.

Övervikt hänger ihop med risk för förhöjda blodfetter, blodsocker och blodtryck (metabola syndromet). En viktnedgång förbättrar värdena och minskar risken för till exempel hjärtinfarkt.

Bukfetman är boven

Bukfetma, även kallad äppelfetma, är den farliga fetman. Fetman är samlad runt organ i buken och ökar kraftigt risken för hjärtkärlsjukdom. Det som förr var männens "pondusmage" ser man numera allt oftare också hos kvinnor. Päronfetma, fett på stjärt och lår, och bilringar, är inte alls lika farligt.

Genom att mäta sitt midjemått ser man om man ligger i riskzonen för hjärtkärlsjukdom (och typ 2-diabetes, om man inte redan har det). Midjemåttet mäts med måttband ungefär 2 cm ovanför naveln, i avslappnat tillstånd.

  • För kvinnor är målvärdet mindre än 80 cm, för män mindre än 94 cm, därefter ökar risken.
  • Kraftigt förhöjd risk föreligger för kvinnor vid 88 cm och mer, för män vid 102 cm och mer.

Målvärdena är snävt satta och kan framstå som verklighetsfrämmande. Men det är visat att det är vid dessa mått som riskerna ökar för hjärtkärlsjukdom. Det lönar sig att minska midje-måttet.

BMI

Ett annat sätt att mäta övervikt, om än inte lika bra i det här fallet, är BMI (Body Mass Index). Ett BMI på 25 eller mer är övervikt, vid BMI 30 räknas man som fet. Ett normalt BMI ligger på mellan 18,5 och 24,9. Sitt BMI räknar man ut genom att dela sin vikt med längden gånger längden. Alltså: Vikt/längd x längd = BMI.

TIPS till att börja med

  • Tänk över dina matvanor. Sätt fingret på dina svaga punkter och vad som gör att just du går upp, eller inte går ned, i vikt. Äter du för stora portioner, småäter du, är småkakorna ditt fördärv eller godiset i pressbyrån på väg hem, äter du för att stressa ned och dämpa obehagskänslor, är det för mycket öl eller annan alkohol som gör det, rör du dig minimalt? Vad kan du justera? Vad kan du behöva hjälp med utifrån? För dagbok och försök hitta ditt mönster.
  • Ett råd för alla med typ 2-diabetes, oavsett svaga punkter, är att äta mycket mindre socker och mjölmat och att avstå från söta drycker. Undvik så kallade snabba kolhydrater.
  • Satsa på att gå ned 5-10 procent av din övervikt. Det är en mycket bra början!
  • Vid diabetes går det långsammare att gå ned i vikt än annars så misströsta inte fullständigt om det går trögt, bara det går åt rätt håll.
  • Mät ditt bukomfång ett par gånger i månaden. Om det ökar din motivation – klipp av måttbandet för varje cm du minskar.
  • Rör på dig, det hjälper till att få igång ämnesomsättningen. Kan du promenera 30 minuter varje dag? Ta trappen istället för hissen? Gå eller åka kommunalt istället för att ta bilen? Vardagsmotionen är mer värd än man kan tro.
  • Många vet precis hur de ska äta men använder maten för att döva känslor de inte vill uppleva. Det är ett beteende man med framgång kan arbeta med. Diabetesföreningen har studiecirklar baserade på en metod som visat sig effektiv.
  • En del människor tycker att de blir hjälpta av att äta enligt LCHF, det vill säga mindre kolhydrater och mer fett. Det kanske är värt att testa en period.

Läs om olika metoder att minska i vikt i Levas serie Viktkampen 
(tre delar)

Läs mer om mat och olika sätt att äta

Läs mer om motion

På Fyssforum finns många tips på motivationshöjare och fysisk aktivitet för alla åldrar och behov samt information om Fyss, en bok med tips om fysisk aktivitet vid olika diagnoser, och Far, fysisk aktivitet på recept.

   
Uppdaterad 16 mars 2010
Publicerad 8 september 2008

Läs mer om diabetes

I menyerna till vänster finns det mycket mer information om diabetes och diabetesrelaterade ämnen. Alla texter är faktagranskade av experter.

Använd SÖK - Då får du upp alla texter på hemsidan och artiklar i tidningen Leva med diabetes där ordet finns med.
Inga svar  - kontrollera stavning.
För många svar - begränsa din sökning
t ex genom fler sökord.


Annons



Annons


Läs mer på annat håll

Under Länkar i toppmenyn hittar du till andra bra hemsidor om diabetes.

För sidor om diabetes på andra språk gå in på Google, avancerad sökning, skriv "diabetes" på det språk du vill ha och välj språk i fönstret "Visa endast sidor på". Med fler sökord är chansen större att få exakt träff på det man vill veta.


Annons


Kunskap är bästa verktyget

SSDF arrangerar många aktiviteter där du kan lära dig mer och få verktyg att må bra med din diabetes eller bara träffa andra i samma situation.

Håll utkik i kalendariet!


Annons


Annons

Produced by Happiness © Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.